Yhteislenkit

Seuran yhteislenkki ajetaan joka sunnuntaina ympäri vuoden joitakin poikkeuksia esim. erittäin huonon sään, seuran tapahtuman aikaan tai erityisenä pyhäpäivänä.

Yhteislenkki starttaa Puijonlaakson Nesteen pihasta (Puijonlaaksontie 4) Sunnuntaisin klo 9.

Yhteislenkille ovat tervetulleita kaikki pyöräilyn harrastajat. Kesällä yhteislenkit poljetaan maantiepyörillä, keväällä ja syksyllä maasto-, cyclocross- ja gravel-pyörillä. Talvella yhteislenkille ja talvipoluille sopiva pyörä on maasto-tai läskipyörä.

Lenkin tavoite on olla viikon pitkä ja matalatehoinen harjoitus. Lenkin nopeus pidetään sopivana osallistujien mukaan. Kesällä maantiellä on kaksi nopeusryhmää joista maltillisempi on tarkoitettu vähemmän ryhmässä pyöräilleille ja toinen ryhmä enemmän ryhmässä pyöräilleille.

Lenkkien pituus vaihtelee noin kahdesta tunnista keski- ja loppukesän jopa yli neljän tunnin lenkkeihin. Lenkeillä pidetään taukoja sopivin välein ja vähintään yksi pidempi tauko sopivan kahvilan kohdalla.

Syksyllä kun lämpötila alkaa olla muutamia asteita vaihdetaan pyörät cyclo- ja maastopyöriin. Talvella lenkin tavoitepituus on enintään 3 tuntia.

Ohjeita turvalliseen ryhmäajoon

Maantiellä yhteislenkeillä pyritään ajamaan tiiviissä jonomuodostelmassa, joka vie tiellä vähemmän tilaa ja jossa muiden ajajien takana ns. peesissä ajavat hyötyvät alemmasta ilmanvastuksesta. Sujuva ja turvallinen ajo tiiviissä muodostelmassa vaatii kaikilta yhteisten pelisääntöjen noudattamista.

Ryhmässä ajamisen periaatteita

Ryhmässä ajaminen perustuu luottamukseen, kun tiedät, että ympärilläsi ajavat eivät tee yllättäviä tai äkillisiä liikkeitä ajon aikana, voit turvallisesti ajaa lähellä muita.

Opettele merkkien antaminen. Päävastuu merkkien antamisesta on ensimmäisenä ajavilla ja takana ajavien tulee toistaa edellä ajavien käsimerkit. Merkkien tulisi ilmoittaa käännöksistä ja mahdollisista vaaroista, kuten asfaltin epätasaisuuksista, pysähdyksistä, hidastamisista tai teknisistä ongelmista. Jos huomaat vaarallisen tilanteen, kuten auton, koiran, lastenrattaat tai muita esteitä tai hidasteita, ilmoita tästä muille käsimerkein ja suullisesti. Voit tehostaa käsimerkkejä myös suullisesti huutamalla, esimerkiksi: ”Varokaa autoa!”, ”Käännytään oikealle!”, ”Rengas!”

Peesissä ajaessasi seuraa mitä jonon edessä tapahtuu, älä edessä ajavan takarengasta. Tällöin jonon liikkeiden ennakointi on helpointa. Pidä huoli siitä, että sinulla on pieni jarrutusvara vaaratilanteita varten.

Jonossa ajaessasi, älä jarruta tai kiihdytä voimakkaasti. Jos joudut jarruttamaan, tee se tasaisesti, jolloin perässä ajavat eivät törmää sinuun. Samalla pyörän ohjattavuus säilyy. Älä vaihda ajolinjaa ilman että näytät selvästi kädelläsi suuntamerkin.

Iso ryhmä tekee ns. haitariliikettä, pienikin hidastus tai kiihdytys moninkertaistuu ryhmän loppupäässä. Muista tämä erityisesti edessä ajaessasi ja pyri ajamaan mahdollisimman tasaista vauhtia ilman kiihdytyksiä. Jos rakoja muodostuu, pyri ajamaan ne kiinni rauhallisesti.

Älä leikkaa kaarteissa toisten eteen. Tämä tarkoittaa sitä, että kaarteissa ja käännöksissä paririvin ulkoreunalla tulee ajaa reilusti ulompana, jotta sisäkaarteen puolelta tulevat eivät joudu jarruttelemaan turhaan eteensä ”kiilaavien” vuoksi.

Kun nouset ajamaan ns. putkelta eli seisaaltaan, huomaa että pyöräsi siirtyy painopisteen muutoksen takia samalla hieman taaksepäin. Ylämäkeen tultaessa takana olevien tulisi ottaa tämä huomioon ja varoa edellä ajavia. Pyri myös putkelle noustessasi polkaisemaan ensin kerran tai kaksi hieman normaalia voimakkaammin, jolloin taaksepäin suuntautuva liike minimoituu.

Jos olet yhtään epävarma ajolinjoistasi kun syöt, juot tai säädät vaatetustasi, suorita toimenpiteet ryhmän viimeisenä. Näin erityisesti jos tämä edellyttää ilman käsiä ajamista.

Porukan etummaisen ajajan vedon tulisi olla tasaista. Ensimmäinen polkija joutuu tekemään muita enemmän työtä tuulta halkaistessaan, joten vetovuoroa tulee vaihtaa säännöllisesti, esimerkiksi kilometrin välein. Vetovuoro vaihdetaan siten, että etummainen ajaja näyttää suuntamerkin sivulle (useimmiten vasemmalle), siirtyy sivuun ja vasta sitten hidastaa vauhtiaan pudoten näin jonon hännille mistä. Vetovuoroa vaihdettaessa on ajajan katsottava, että se voidaan tehdä turvallisesti eikä esim. takaa tule autoja.